Wednesday, February 10, 2010

Pengurusan; Daripada Kaca Mata Guru - Siri 2

Kesibukan di sekolah kadang-kadang menyebabkan kita alpa kepada beberapa kerja rutin. Sama ada sedar atau tidak, kerja rutin ini tidak membawa kepada terjejasnya mutu pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Namun, secara moralnya akan memberi impak yang amat besar bagi sesetengah daripada kita yang mempunyai hala tuju kerjaya yang positif.

Laluan pintas seperti menjadi guru cemerlang, memohon menyambung pelajaran, menjawat jawatan di agensi lain seperti politeknik, institut pendidikan guru Malaysia, Institut Aminuddin Baki, institusi pengajian tinggi awam; banyak menuntut kepada bukti-bukti pengalaman serta sumbangan kita sepanjang berkhidmatan sebagai seorang guru.

Kewajarannya adalah kerana pendokumentasian merupakan suatu amalan guru cemerlang. Kata-kata tanpa bukti yang sahih tidak akan menjanjikan kepercayaan si pendengar apatah lagi yang mendengar adalah merupakan seorang yang bekerja mengikut garis panduan serta peraturan.

Justeru, adalah menjadi tanggungjawab pihak pentadbir, ketua panitia, pusat sumber sekolah, ketua rumah, ketua persatuan, pengerusi badan kelab dan apa jua organisasi kecil dalam organisasi besar (sekolah) untuk mengeluarkan

i. surat pelantikan sebagai AJK (bagi tahun semasa)
ii. sijil / surat penghargaan atas usaha dan jasa yang dicurah pada tahun lepas.

Orang pernah berkata, sehelai kertas yang tertera nama penerima adalah merupakan momen-momen indah kerana usaha mereka di sanjung tinggi. Surat pelantikan walaupun tiada perlu dimatikan setem, namun adalah merupakan punca kuasa kepada guru tersebut untuk menjalankan tugasnya.

Persoalannya, adakah kita sebagai pentadbir telah melaksanakannya???

(arain)

No comments:

Post a Comment

Makluman Penting Unit-Unit Pengurusan Akademik PPD Hulu Selangor

BERITA TERKINI PRIHAL AKADEMIK

BIJAK BESTARI ( Siri 6)


And treat them with humility, out of tenderness and mercy and pray (for them by saying): ?O Lord! Be merciful to them as they cherished and reared me when I was a child .

(Surah al-Israa', 17:24)