Saturday, February 13, 2010

Pengawas Peperiksaan 2010

Saban tahun, isu petugas peperiksaan adalah perkara yang akan menimbulkan banyak amsalah dalam pengurusan peperiksaan di daerah ini. Oleh itu, pada tahun ini Unit Peperiksaan PPDHS amat mengharapkan agar pihak sekolah menjalankan tugasan memilih petugas peperiksaan dengan bijaksana bagi mengelakkan masalah yang akan timbul pada saat akhir peperiksaan akan menjelang :

1. Pilih guru yang tidak mempunyai komitmen pada tarikh peperiksaan ( contohnya : akan berkahwin/bertunang/menghadiri kuliah PJJ / mengerjakan haji atau umrah).
2. Pastikan mereka benar-benar tahu bahawa menjadi petugas peperiksaan bukanlah suatu yang suka-suka. Sebaik sahaja telah menandatangani borang, itu adalah merupakan akujanji mereka untuk berkhidmat kepada kerajaan.
3. Mengingatkan kepada guru yang telah bersetuju untuk menjadi petugas, sila pastikan pada tarikh peperiksaan itu nanti mereka tidak mempunyai komitmen lain.
4. Maklumkan lebih awal kepada pengetua / guru besar sebarang masalah yang timbul bagi membolehkan guru alin menggantikan tempatnya.
5. Sebarang pertukaran petugas, berhubung terus dengan pengetua / guru besar dan bukannya menghubungi kami di PPDHS. Pihak kami hanya menerima nama baru yang dihantar melalui borang khas yang akan diberikan bersama-sama surat pelantikan.

Semoga pada tahun ini tiada lagi guru yang engkar dan langsung tidak menghadiri mesyuarat di pusat peperiksaan. Harus diingatkan, ketidakhadiran bertugas di pusat peperiksaan sehingga menyebabkan peperiksaan awam Malaysia tertangguh, penjawat awam boleh dikenakan tindakan tata tertib.

No comments:

Post a Comment

Makluman Penting Unit-Unit Pengurusan Akademik PPD Hulu Selangor

BERITA TERKINI PRIHAL AKADEMIK

BIJAK BESTARI ( Siri 6)


And treat them with humility, out of tenderness and mercy and pray (for them by saying): ?O Lord! Be merciful to them as they cherished and reared me when I was a child .

(Surah al-Israa', 17:24)